This post is also available in: English (Англисче) Русский (Орус)
Окуучуларды долбоорго негизделген окутуу (PBL) менен тартуу
Кыргызстандын окуучуларын дүйнөлүк тарыхты изилдөөгө кантип тартууга болот?
Бүткүл дүйнөлүк тарыхка Долбоордук Окутуунун жардамы менен мамиле кылуу бизге бул маселени чечүүнүн жолун сунуштайт: Бүгүнкү күндө да биздин дүйнөнү калыптандырган көптөгөн тарыхый окуялар дүйнөнүн башка бөлүктөрүндө болгон. Кыргызстан Борбордук Азиянын тарыхында маанилүү роль ойносо да, Европадагы же дүйнөнүн башка бөлүктөрүндөгү окуялар менен минималдуу байланыштар болгон.
Анда биз окуучуларга тарыхый окуяларды контекстке салууга жана идеялардын, жашоонун же окуялардын биздин азыркы учурубузду кандайча ойноп, калыптандыргандыгын түшүнүүгө кантип жардам бере алабыз?
Эмгек тартибин чыңдоо
Алтынчы класстын окуучулары башталгыч мектептен орто мектепке өтүүдө. Бул куракта (11-12 жаш) алар академиялык окуу үчүн керектүү окуу жөндөмдүүлүктөрүн жаңыдан өнүктүрө башташты жана дагы эле эмгек тартиби жок.
Анда 6-класстын окуучуларын өзүн өзү мотивациялоого жана эмгек тартибин өнүктүрүүгө кантип шыктандырсак болот?
Окуу чөйрөсүн стимулдаштыруу
Биз SRISтин ичинде багыттап билим берүү чөйрөсүн камсыз кылуу үчүн бардыгын жасайбыз, бул жерде билим алуу кызыктуу. Аларды кызыктыра турган система. Система жүрүм-турумду, күч-аракетти жана командада иштөөнү камсыз кылышы керек. Окуучулар өз милдеттенмелерин баалар үчүн эле эмес, өзүн өзү мотивациялоонун негизинде аткарышы керек.
Долбоордук окутууну кеңейтүү (PBL)
Долбоордук окутуу (PBL) – бул окуучуларга багыттылган ыкма, мында окуучулар дүйнөдөгү кыйынчылыктарды жана көйгөйлөрдү активдүү изилдөө аркылуу тереңирээк билим алышат.
Бул ролдук оюндар, симуляциялар же стажировкалар аркылуу болушу мүмкүн. Дагы бир мүмкүнчүлүк – бул дүйнөлүк көйгөйдүн үстүндө иштөө менен үйрөнүү.
Тарыхый окуялар менен күрөшүү жана аларды түшүнүү үчүн SRISдин тарых мугалими Оскар мырза роль ойноо аркылуу окуу оюнун иштеп чыкты. Ал оюнду кызыктуу жана окуучуларды өз алдынча изилдөөгө көңүл бурууга түрткү берүү үчүн түзгөн.
“Цивилизация” долбоору – тарыхка Долбоор негизделген окутуу менен жакындайт
Цивилизация оюнунун идеясы жөнөкөй:
- Класс 4 топко бөлүнөт жана алар окуу жылы бою бирге иштешет.
- Ар бир топ шаар куруу үчүн дүйнөнүн бир жерин тандайт. Топ өз желегин түзүп, цивилизациясын аташат.
- Мындан ары бул шаар биз бүткүл дүйнөлүк тарыхта изилдеп жаткан бардык окуялар аркылуу жашайт. Кандай гана согуш, идея, технология, дин, өлкө, философия, табигый кырсык, ж.б.алар курган бардык нерсеге түздөн-түз таасирин тийгизет.
Шаарлар кантип курулат
Оюндун маанисине кирүүдөн мурун, алардын шаарларын кантип куруп жатышканын түшүндүрүшүбүз керек. Ар бир команда өз шаарларын өнүктүрүп, аларды куруу жолу менен курушат.
Башка имаратты алуунун жалгыз жолу – аны оюндун тыйындары менен сатып алуу.
Командалар тыйындарды үй тапшырмасын аткарып же класстагы суроолорго жооп берип алышат. Дагы бир жолу – kahoot боюнча оюндарды ойноо же башка окуу тапшырмаларын аткаруу менен упай алуу.
Командалар дагы упайларды жоготуп алышы мүмкүн, бул терс жүрүм-турумдун кесепеттерин камсыз кылат.
Оюндун жүрүшү кантип өлчөнөт
Ар бир цивилизация өнүгүү секторлорун көрсөткөн статистикалык көрсөткүчтөрдүн тизмеси менен аныкталат. Ар бир команда өсүү жана күчтүү болуу үчүн өз жөндөмүн өнүктүрүү керек. Эң маанилүү секторлор:
- Калк
- Тамак-аш
- Ийгилик
- Акча
- Куралдар
- Жоокерлер
- Маданият
- Технология
- Илим
Ар бир имарат шаарга ар кандай статистикаларды алып келет, бул секторлордун биринин баллдык баасын жогорулатат. Ар бир шаар (команда) кайсы тармакка басым жасап, эмнени өнүктүрүүнү чечет.
Бардык статистикага жумушсуздук, жетишсиздик, согуштар, диний майрамдар ж.б. таасир берет.
Дебат жана чечим кабыл алуу жөндөмдүүлүктөрүн өркүндөтүү
Оюнду ойноо алардын башкаруу жөндөмүн өнүктүрөт жана чечим кабыл алууну жакшыртат. Бул окуучуларга себептер менен натыйжалардын ортосундагы байланышты көбүрөөк түшүнүүгө жардам берет.
Оюн командалык иштөөгө үндөйт, анткени ар бир адам өз шаарларын тезирээк өнүктүрүү үчүн бардык кыйынчылыктардан өтүшү керек.
Кошумча бул алардын дебаттык жөндөмүн жакшыртат, анткени бардык чечимдер бир добуштан кабыл алынышы керек. Командаңызды чечим кабыл алууга көндүрүү структуралаштырылган аргументтерди жана социалдык көндүмдөрдү талап кылат, бул биздин окуучуларга команда өнөктөштөрү менен татаал маселелерди талкуулоону өрчүтүшөт.
Тарыхты жана инновацияны терең түшүнүү
Оюн өз алдынча окутуу процессин камсыздайт, бул салттуу окутуу ыкмалары менен жетишүүгө мүмкүн болгон нерседен алда канча терең.
Окуучулар тарыхый окуялар жана дүйнөнүн эң таасирдүү жана маанилүү цивилизацияларынын негизги максаттары жөнүндө толук түшүнүккө ээ болушат. Алар дүйнө жүзү боюнча өнүккөн идеялардын жана технологиялардын, алардын шаарлары үчүн чоң түрткү болоорун түшүнүшөт. Ошентип, алар оюндун ичиндеги инновацияларды түшүнүүдөн алган пайда, алардын чыныгы дүйнөдөгү маанисин түшүнүүгө жардам берет.
Ушул себептен улам, оюн аларды издөөгө, түшүнүүгө жана биздин өткөнүбүздүн толук көрүнүшүн ички иштерге үндөйт. Бул тажрыйбанын аркасында окуучулар бүткүл дүйнөлүк тарыхтагы ар кандай процесстин пайдасын жана натыйжасын түшүнүп, аны өз тажрыйбасына киргизе алышат.
Билимдин баалуулугун түшүнүү
Акыркы, бирок эң аз дегенде, оюн аларды башка предметтер боюнча да билим издөөгө үндөйт.
Дүйнөлүк тарыхтагы эң чоң ачылыштардан шыктанган окуучулар, алар ойноп жаткан мезгилде мүмкүн болбогон технологиялардын колдонуучулары болууну каалашат. Бул аларга атаандаш командаларга чоң түрткү берет.
Бирок алар бул технологияларды өз элине түшүндүрө алса гана колдоно алышат. Бул үчүн, алар бул предметтер боюнча толук, өмүр бою билимге ээ болушу керек. «Инновация» алардын цивилизациясына гана упай берет, эгерде алар өз шаарынын калкына технологияны үйрөтө алса.
Project Based Learning терең билим берет
Окуучуларыбыздын катышуусу анын PBL ыкмасы натыйжалуу экенин көрсөтүп турат. Окуучулар сабак учурунда активдүү жана позитивдүү эмоцияларга толуп, класстан тышкары мотивацияны көрсөтүшөт. Тарых темаларын изилдөө программадан тышкары, биздин цивилизацияны түзгөн технологияларга болгон кызыгууну көрсөтөт.